Liesbeth Sleijster
       NL Barista Kampioen 2007 
       Derde op het World Barista Championship 2008


Contact
  & Workshops...

Home

2017
Pepermagazine
   Sterke vrouwen
Celebrated Duo
Video Blonde Pater

2016
Start Masterclass
Roasting

2015
Start webwinkel

2013
Koffie in balans

2011
KoffieMasters 2011
Koffie&Thee magazine
RTL Boulevard
Radio Heerde

2010
US Magazine
Venuez Magazine

2009
Onze Wereld okt
Coffee Pro april
Organisatie DBC 11/5
Viva magazine
Koffie-drink-ritueel...
Coffee Pro febr

2008
Venuez Magazine
Koffie&Thee Magazine
Trends&TradeMagazine
3e op WK 2008
Klaar voor Kopenhagen
De Blonde Pater
Oefenen voor WK
Naar WK-2008
Omroep Gelderland
De Pers - febr.2008

2007
1e op NK 2007
Misset verslag
Proost verslag...
Wikipedia...
Latteart.nl...
Diashow op Flickr...

Workshops van
Liesbeth:
  Espresso...
  Cappuccino...
(Login met: liesbeth@sleijster.nl
+ ww: 67a22)

2006
Misset verslag 2006
DutchBarista 2006
Video

Links
Contact

 Naar het Barista WK 2008 in Kopenhagen














Naar het WK 2008

Latte Art, dat is kunst met cappuccino. Schenk de opgeschuimde melk op de espresso en maak met chocoladesaus een patroon. Oefenen kan op www.de.nl


Lekkerste koffie van Nederland
INTERVIEW
Vivant - het magazine van ABN AMRO

Liesbeth Sleijster (27) werkt in het Nijmeegse café De Blonde Pater. Ze is Nederlands kampioen Barista, in juni 2008 gaat ze naar Denemarken voor het wereldkampioenschap.

Hoe gaat zo'n wedstrijd in zijn werk?
'Tijdens zo'n NK zet ik vier espresso's en twee cappuccino's en ik maak een specialty. Dat is een drank waarmee iedereen een eigen culinaire interpretatie aan koffie geeft. Hieruit moet dan blijken hoeveel verstand je van koffie hebt.'
  'Bij een baristawedstrijd moet je je aan allerlei regels houden. Zes juryleden houden dat nauwlettend in de gaten. De vier espresso’s die ik zet, moeten bijvoorbeeld allemaal exact hetzelfde smaken.' 

Trainen?
'Jazeker! Want de presentatie is ook belangrijk. Dat gaat bijvoorbeeld om het kopje, maar ook het verhaal erbij. Ik heb een enorme passie voor muziek, die probeer ik te verbinden met mijn passie voor koffie.'

Hoe kom je aan die passie voor koffie? 'Ik drink al koffie vanaf mijn vierde jaar. En ik vind het leuk om met drankjes bezig te zijn, hoe smaken goed kunnen uitkomen.'

Op naar het WK?
'Je moet zorgen dat je opvalt met een totaalplaatje en vooral topkoffie serveren. Ik ben bezig met de creatie van een eigen blend. Dat is in Nederland nog nooit vertoond en ook maar weinig deelnemers aan het WK hebben er een. Ik denk dat ik daar wel mee ga opvallen. Ik heb een smaak in mijn hoofd, nu moet ik 'm nog gaan maken. In november 2007 was ik in Brazilië. Daar heb ik een prachtige, complexe koffie gevonden. Nu ben ik aan het leren branden. Mijn baas heeft een brandertje gekocht en daar kan ik mee oefenen, wat helpt om mijn ideale blend te vinden.'



Café De Blonde Pater schenkt het perfecte kopje koffie?
'Natuurlijk hebben wij ook een heel mooie koffie. Voor elk kopje malen we vers. En cappuccino is met verse, volle melk. Zo hoort het. Je kunt niet verwachten dat onze koffie altijd exact hetzelfde smaakt. Dat kan bijvoorbeeld komen door de oogst. En een temperatuurverschil van één graad bij het zetten kan al wat uitmaken. Dat veranderlijke en bewerkelijke vind ik het allerleukste aan koffie.'

K0FFIEKLETSPRAAT
De gemiddelde Nederlander drinkt 144 liter koffie per jaar, dat is 3,2 kopjes per dag.
Die liters koffie worden gebrouwen uit 113 miljoen kilo bonen en gemalen koffie.
De Nederlander consumeert een derde van de kopjes koffie buiten de deur: in horeca of op het werk, en tweederde thuis.
28 procent van de kopjes koffie wordt gemaakt uit eenkopsverpakkingen, zoals de cups en padsapparaten van Nespresso en Senseo. Inmiddels zijn er in Nederland ruim zes miljoen koffiepadsapparaten verkocht. Maar het best verkocht blijft het pondspak snelfiltermaling.
Nederland importeert de meeste koffie uit Brazilië, daarna volgen Vietnam en Colombia als grootste leveranciers.

(bron: Vereniging van Nederlandse Koffiebranders en Theepakkers)
Bron: Een pagina uit: Vivant - het magazine van ABN AMRO - Voorjaar 2008
Email... of bel mij: 06 427 15 461