Liesbeth Sleijster
       NL Barista Kampioen 2007 
       Derde op het World Barista Championship 2008


Contact
  & Workshops...

Home

2017
Pepermagazine
   Sterke vrouwen
Celebrated Duo
Video Blonde Pater

2016
Start Masterclass
Roasting

2015
Start webwinkel

2013
Koffie in balans

2011
KoffieMasters 2011
Koffie&Thee magazine
RTL Boulevard
Radio Heerde

2010
US Magazine
Venuez Magazine

2009
Onze Wereld okt
Coffee Pro april
Organisatie DBC 11/5
Viva magazine
Koffie-drink-ritueel...
Coffee Pro febr

2008
Venuez Magazine
Koffie&Thee Magazine
Trends&TradeMagazine
3e op WK 2008
Klaar voor Kopenhagen
De Blonde Pater
Oefenen voor WK
Naar WK-2008
Omroep Gelderland
De Pers - febr.2008

2007
1e op NK 2007
Misset verslag
Proost verslag...
Wikipedia...
Latteart.nl...
Diashow op Flickr...

Workshops van
Liesbeth:
  Espresso...
  Cappuccino...
(Login met: liesbeth@sleijster.nl
+ ww: 67a22)

2006
Misset verslag 2006
DutchBarista 2006
Video

Links
Contact

 De Pers ~ 1 februari 2008














Tussen bonen en beleving

Het zijn de laatste dagen van het ouderwetse bakkie troost. Anno nu eist de moderne koffieconsument minimaal een cremalaagje. Goed nieuws: de oude filterkoffie is weer terug.

‘Zwart als de duivel, heet als de hel, puur als een engel, zoet als de liefde.’ De negentiende eeuwse Franse prins Talleyrand bejubelde zijn dagelijkse bakkie troost zo. Ruim anderhalve eeuw later is de liefde voor goede koffie wereldwijd verspreid onder miljoenen coffeelovers. ‘Zwarte liefde’ wordt het genoemd op virtuele communities en koffieblogs. Al die sensatie over koffie? Jip, want koffie is hot. Niet het standaard, eendimensionale kopje Douwe Egberts of Kanis & Gunnik uit de koffiecorner. Wel de regionale en bijzondere blends uit Martinique, Paraguay, Liberie, Ethiopië of Hawaï die kleine merken aanbieden. Melanges van bonen die geplukt zijn op hooggelegen plantages, melanges waarin de koffiekenner graanachtige, huidachtige en rubberachtige smaken kan ontdekken. Serieus koffiedrinken, dus. 

De laatste technische sensatie is ‘de computer waar koffie uit komt’: de Clover. Wereldwijd zijn er tweehonderd van deze koffiecomputers. Het gros heeft een plek in de VS. En in Nederland staan er welgeteld twee. ‘Extase pur sang’, je reinste ‘coffeeporno’ tikken koffiedrinkende bloggers over de machine die nu een cultstatus heeft. Een van de machines staat in koffiebranderij annex winkeltje Maison Blanche Dael in Maastricht. Kostenplaatje: negenduizend euro. Koffie proeven: gratis. De perfecte aanleiding voor een tripje naar Limburg. Voor eenzelfde koffie-ervaring is de volgende stop in Baarn. En anders op dit continent in Scandinavië, een belangrijk koffiegebied in Europa. In de smalle Wolfstraat komt de geur van geroosterde bonen de dagjesmensen en locals tegemoet. Binnen in Blanche Dael staat eigenaar Albert Berghof te ruiken aan een kartonen cupje gevuld met koffie. ‘Ruik die oranjebloesem. Het is zoet en zacht van smaak.’ Als snel blijkt dat uit de Clover geen doorsnee koffie pruttelt, maar een koffie die de complexiteit van de koffie in volle bloei weergeeft. De vacuüm-filter in het apparaat zorgt daarvoor. De filter scheidt tevens de koffiedrap. Het ding is er voor de pro’s in de horeca of de happy few met voldoende geld. 

Het laatste must-have koffie-itempje voor de minder bedeelden is de handpresso, een pompconstructie voor onderweg. 
Volgens Berghof is de vaak besproken coffee democracy in Nederland in zicht. Oké, de scene is nog niet zo groot als in de States, maar het komt er aan. ‘Mensen willen steeds vaker koffie van een goede kwaliteit.’ 
Volgens het Koffie en thee- informatiebureau drinken Nederlanders circa 142 liter koffie per persoon per jaar. Nederlanders horen tot de ‘enthousiaste koffiedrinkers’, aldus de organisatie. Scandinavische landen gaan voorop in de lijst van Europese diehard koffiedrinkers. 
Ook koffiedeskundige Barend Boot van de Golden Coffee Box in Baarn ziet een verandering in de Nederlandse koffiecultuur. Boot test jaarlijks koffie in het land. Net als Berghof zegt hij dat de kwaliteit van het kopje koffie steeds belangrijker wordt voor de consument. 

Liesbeth
De immense populariteit van Dutch Barista Championship illustreert de hype verder. Een barista is een professional die zich bezighoudt met het perfecte kopje koffie. Nederlands kampioen barista van dit jaar is de 27-jarige Liesbeth Sleijster. Koffie drinkt Sleijster sinds haar vierde. ‘Baristi? Barasta? Het komt soms nog wel eens voor dat mensen geen flauw idee hebben van wat ik precies doe. Gelukkig is dat wel heel snel aan het veranderen. De authentieke smaak van koffie wordt steeds belangrijker in Nederland. En mensen zijn geïnteresseerd in de wereld achter koffie’, zegt de regerend koffiekampioen. 

De laatste trend? Boot en Sleijster zijn eensgezind: filterkoffie is terug. ‘Ik ben vóór filterkoffie’, zegt Sleijster. ‘De verborgen karakteristieken van de koffie kun je veel beter ontdekken in filterkoffie. Het enige wat je nodig hebt is een koffiezetapparaat, écht goede koffie en klaar.’

Door: Geneviève van Velzen
Gepubliceerd: donderdag 31 januari 2008 22:53
Bron: De Pers...


Email... of bel mij: 06-42715461